Svar: Flyvetur med dræn

23. august 2018

Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Jeg går ud fra, at jeres dreng har været til kontrol hos ørelægen. Ofte går man til kontrol hver 3-6 måned, det aftales individuelt med ørelægen. Der kontrolleres, at drænene ligger, som de skal, og at alt ser fint ud..:)

Drænene falder ofte ud af sig selv, og ofte uden at man opdager det. Det sker ofte efter 6-12 måneder, hos nogle børn kan drænene dog ligge i halvandet år, men hos andre børn bliver drænene udstødt efter få måneder. Når jeg nævner det, så er det fordi du skriver, at det er 6 måneder siden, at jeres dreng har fået lagt dræn, og måske har han derfor ikke dræn mere... :)

Hvor om alting er - hvis han har dræn, så er det normalt ikke noget problem at flyve. Drænet er med til at regulere lufttrykket i mellemøret, og derfor oplever nogle forældre, at det faktisk kan gøre ...

Annonce

... flyveturen lettere og mere behagelig for barnet, som jo har svært ved selv at trykudligne :)

Skal I flyve til varmere steder, hvor I skal bade i pool? Jeres dreng må gerne bade, selvom han har dræn, og normalt må børn med dræn også gerne komme i svømmehallen. Der er normalt ikke behov for ekstra forholdsregler ved badning/svømning - eller ved flyvning :) Når det er sagt, så anbefales det dog, at man er opmærksom på pools på turiststeder, hvor vandet nogle gange er urent. Det kan gøre, at der kommer bakterier ind i øret, og derfor kan det her være en god idé, at I giver ham vandskyende vat i ørene. Derudover skal I undgå at dykke ham ned under vandet... Vandskyende vat kan du blandt andet købe på apoteket :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god rejse, og rigtig god ferie, hvor I så skal hen...:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!